Koreaoplevelser 1. del

Ja, det var jo egentlig meningen at jeg ville fedte et par billeder på plads osv., men folk er allerede blevet utålmodige efter et første livstegn! :-)

Så hermed et lille "nyhedsbrev" fra Korea.

Så er jeg endelig kommet til Korea efter en god lang flyvetur. I Frankfurt lufthavn havde jeg aftalt at mødes med en kollega fra Linz, så heldigvis havde jeg hyggeligt selskab på den lange del af turen. Faktisk var det så afslappet, at jeg flere gange kom til at snakke dansk til ham!

Ingen af os havde nogensinde været i Korea, så vi var begge spændte på hvad der ventede os, om vi kunne finde vej fra lufthavnen og finde ud af at veksle penge osv. Det viste sig at være en nem opgave! Efter en times tid i paskøen i den nydeligt renholdte beigefarvede lufthavn, var vi på sikker grund. Et hurtigt smut forbi narkohunden og hen at hente taskerne der alle var nået frem i god behold! Selv det at hæve penge gik fint - til at starte med overvejede jeg at bluffe, og bare trykke på een af knapperne, men heldigvis var der et lille felt forneden, hvor man kunne vælge "udenlandsk kort", og så foregik resten på engelsk. Pyha. Busbilletter blev købt og hjælpsomheden var enorm, 3 gange på vej mod bussen måtte vi vise billetter til tililende hjælpsomme koreanere, der bare ville være sikre på at vi gik den rigtige vej og i den rigtige bus! Efter en times lufthanvnsbuskørsel var vi ved Novotel, vores midlertidige bopæl indtil vi flytter i "lejlighed" på søndag. Busstoppestedet var umiddelbart på den modstatte side af hotellet, men der var en fin gangbro hen over den 4 sporede landevej, så vi var sikre på at rejsen var ved sin ende. Hotellet havde dog en anden opfattelse af vores evner til at finde vej, så vi blev afhentet i en lille minibus, al bagagen smidt bagi, og Florian og jeg + 2-3 andre gæster blev så installeret i bilen, og KØRT over på den anden side. Imponerende serviceniveau.

Efter et karbad og lidt surfen på nettet kom jeg til at blunde lidt på sengen. Aftalen var, at vi skulle spise med de folk der allerede var ankommet til Seoul så jeg forventede at de ville dukke op ved 18-18.30 tiden. Da de endelig kom ved 20.30 tiden var Florian så træt, at han gik i seng uden aftensmad! Det var naturligvis ikke en acceptabel løsning set fra min side, så jeg oplevede mit første koreanske måltid i hotelrestauranten. Det var en kæmpe buffet, med masser af spiselig mad, men ingen store behagelige overraskelser. Og jeg er ikke overvældende begejstret for Kimchi.

I dag er så første dag på jobbet. Jeg har nået at opleve kantinen - ret smart system: Udenfor kantinen er der et glasbur med bakker med de 3 retter man kan vælge i mellem. Når man har besluttet sig, er det blot at stille sig i den rigtige kø, så får man et kæmpe måltid (incl Kimchi) til ca. 26 kr. Jeg har også nået at prøve de lokale toiletter, med indbygget varme i sædet. Hvis ikke jeg havde været bekymret for at finde den rigtige knap at trykke på efterfølgende, så havde det været en stor-fnisende oplevelse. Det viste sig dog, at det kæmpe kontrolpanel med masser af korenske tekster blot var til at regulere sædevarmen (og måske også nogle andre features?) og selve toilettet fungerede på helt normal vis. pyha!